آرتروز مچ دست

آرتروز مچ دست یکی از انواع آرتروز مفاصل بدن است که به دلیل وارد شدن فشار زیاد به مچ دست و حرکات تکراری مفصل مچ دست رخ می دهد.

این بیماری مفصلی موجب بروز درد در مچ دست هنگام انجام فعالیت ها ، سفتی و خشکی مفصل و محدود شدن حرکات مفصل مچ دست می شود.

آسیب و از بین رفتن تدریجی غضروف مفصلی در طی این بیماری رخ می دهد ، غضروف بافتی دارای خاصیت کشسانی است که انتهای استخوان ها را در محل مفصل می پوشاند و از بین رفتن و نبود آن منجر به سایش استخوان ها بر روی یکدیگر و آسیب دیدگی آن ها می شود.

سایش استخوان علاوه بر بروز درد و محدود شدن دامنه حرکات مچ دست با افزایش خطر ایجاد خارهای استخوانی در این محل همراه است که می تواند منجر به تشدید مشکلات فرد شود.

درد مچ دست هنگام انجام فعالیت ، خشکی و کاهش انعطاف پذیری مچ دست ، کاهش قدرت مچ دست و کاهش دامنه حرکتی مچ دست از رایج ترین علائمی هستند که خبر از بروز این بیماری مفصلی می دهند

استفاده بیش از حد از مفصل و حرکالت تکراری مچ دست (در افرادی مانند خانم های خانه دار، خیاط ها، نقاش ها ، تایپیست ها و … ) مهم ترین عواملی هستند که موجب بروز آرتروز مچ دست می شوند.

علائم آرتروز مچ دست

• احساس درد در مچ دست که سبب محدود شدن حرکات مچ دست می شود.
  • کاهش قدرت مچ دست در گرفتن اجسام
  • حساسیت مچ دست به لمس و فشار
  • تورم و التهاب مچ دست
  • تشدید درد با حرکت دادن مچ دست و انگشتان
  • انتشار درد به ساعد ، بازو و حتی شانه
  • ناتوانی در انجام کارهای ظریف
  • ضعف و لاغری عضلات دست
  • خشکی و کاهش انعطاف پذیری مچ دست
  • شنیده شدن صدای سایش استخوان ها بر روی هم حین حرکت دادن مچ دست
دلایل و عوامل افزایش دهنده خطر
  • تحرک بیش از حد مفصل مچ دست و خم و راست شدن مکرر آن
  • افزایش سن خطر ابتلا به آرتروز مچ دست را افزایش می دهد.
  • آسیب دیدگی قبلی مچ دست
  • برخی بیماری ها مانند دیابت و آرتریت روماتوئید ریسک تخریب غضروف مفصلی و بروز آرتروز را افزایش می دهند.

استراحت دادن به مچ دست و کاهش فعالیت هایی که نیازمند وارد شدن فشار به مچ دست و تشدید درد و ناراحتی هستند به مبتلایان به آرتروز مچ دست توصیه می شود.

گرم کردن مچ دست با استفاده از کمپرس گرم و بستن مچ دست با باندهای کشی نیز در تخفیف علائم بیماری موثرند.

استفاده از بریس های مخصوص مچ دست نیز با محدود کردن حرکات مچ دست به تخفیف علائم ایجاد شده برای بیمار کمک زیادی می کنند.

برای تسکین درد و التهاب مچ دست استفاده از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن توصیه می شود.

فیزیوتراپی دست یکی از بهترین و موثرترین روش های درمان آرتروز مچ دست است که با مراجعه به کلینیک فیزیوتراپی مقدم در ونک می توانید از آن بهره مند شوید.

انجام نرمش های کششی و تقویتی مفصل مچ دست تحت نظر فیزیوتراپیست یکی از راهکارهای موثر در بهبود حرکات مچ دست است.

در صورتی که روش های ذکر شده در بالا نتوانند کمکی به بهبود شرایط بیمار و تسکین علائم وی کنند عمل جراحی انجام می گیرد.

فیزیوتراپی در ونک – فیزیوتراپی خوب در غرب تهران – فیزیوتراپی در ملاصدرا – کلینیک فیزیوتراپی در گاندی – فیزیوتراپی خوب در میرداماد