ام اس

ام اس یا مالتیپل اسکلروزیس نوعی بیماری مزمن و خودایمنی است که با بروز اختلال در سیستم عصبی مرکزی همراه است.

علائم این بیماری اغلب بصورت دوره های شدت و ضعف نمایان می شود و شرایطی همچون استرس و بارداری سبب تشدید علائم می شوند.

این بیماری خودایمنی به دلیل حمله سیستم ایمنی به سلول های عصبی رخ داده بطوری که سیستم ایمنی سلول های خودی را بیگانه تلقی کرده و به آن ها حمله کرده و غلاف میلین آن ها را از بین می برد ،وجود غلاف میلین نقش مهمی در سرعت انتقال و هدایت پیام های عصبی دارد و آسیب و یا نبود آن ها منجر به بروز مشکلات حسی و عصبی برای فرد می شود.

تاکنون علت اصلی ابتلا به ام اس شناخته نشده اما محققان عوامل ژنتیکی ، ابتلا به برخی بیماری های عفونی و ویروسی و استرس را جز عوامل افزایش دهنده خطر ابتلا به این بیماری خودایمنی می دانند.

این بیماری در بین خانم های جوان در سنین ۲۵ تا ۴۵ سال شیوع بالاتری دارد.

علائم و عوارض ام اس

• سرگیجه و سردرد
  • ناتوانی در حفظ تعادل هنگام راه رفتن به دلیل تخریب سلول های عصبی
  • اختلال حافظه و تمرکز
  • گزگز کردن و بی حسی دست ها و پاها
  • اختلال تکلم
  • تاری دید و دید دوتایی
  • اختلال در کنترل ادرار و مدفوع از عوارض این بیماری است که بندرت دیده می شود.
  • تغییرات خلق و خو
  • بی حسی انگشتان
  • ضعف و کرختی بدن
  • حساسیت و زود رنجی
  • خستگی مزمن و بیش از حد بدون انجام فعالیت خاصی
  • گرفتگی های عضلانی مکرر

متاسفانه تاکنون درمان قطعی برای این بیماری شناخته نشده اما تلاش ها برای ساخت دارویی که بتواند به کنترل علائم ام اس کمک کند ادامه دارد اگرچه اکنون نیز برخی داروها می توانند تا حدی به تخفیف علائم بیماری کمک کنند که میزان اثر آن ها بر روی افراد مختلف متفاوت است.

فیزیوتراپی از جمله اقدامات موثر در توانبخشی مبتلایان به ام اس است که کمک زیادی به کاهش مشکلات حرکتی ایجاد شده برای بیمار می کند.

توانبخشی با فیزیوتراپی می تواند وضعیت تعادل فرد مبتلا و مشکلات حرکتی وی را کاهش داده و به افزایش استقلال وی در عملکردهای روزانه اش کمک کند.

فیزیوتراپیست برنامه فیزیوتراپی خاص هر فرد را برای کنترل و بهبود عوارض حرکتی ناشی از بیماری برای وی تهیه و نحوه انجام تمرینات را به بیمار آموزش می دهد.

فیزیوتراپی نقش مهمی در به حداقل رساندن عوارض جسمی و حرکتی ایجاد شده در فرد مبتلا به این بیماری خودایمنی دارد.

مشاوره با یک روان شناس و روان درمانی نیز برای کمک به بهبود شرایط روحی بیمار بسیار موثر است ، در کنار روان درمانی ، قرار گرفتن در محیط های دوستانه ، انجام ورزش های گروهی و ورزش هایی همچون شنا و پیاده روی سبک و آرام نیز به تخفیف عوارض ایجاد شده برای بیمار می کند.

فیزیوتراپی ام اس – فیزیوتراپی در ونک – فیزیوتراپی در ملاصدرا – لیزر پرتوان در ونک