بیرون زدگی دیسک گردن

بیرون زدگی دیسک گردن زمانی رخ می‌دهد که ماده ژلاتینی مانند درون دیسک به دلایلی همچون شکستگی و یا آسیب لایه خارجی دیسک به بیرون نشت پیدا کند.

احساس درد در گردن ، شانه و بازو می تواند دلایلی زیادی داشته باشد که یکی از مهم ترین آن ها فتق دیسک گردن است.

در ناحیه گردن، ۷ مهره وجود دارد که ۲ مهره بالا دیسک ندارد و شایع ترین محل بیرون زدگی دیسک، قسمت پایین گردن است.

این وضعیت موجب وارد شدن فشار به اعصاب نخاعی و بروز علائم بیماری می شود.

ترشح نوعی ماده شیمیایی که باعث بروز درد و التهاب می شود نیز از دیگر عوارض این عارضه جدی است.

افرادی که به دلیل شرایط شغلی گردنشان به مدت طولانی به حالت خمیده (مانند خیاط ها ، نجار ها ، نقاش ها ، کاربران کامپیوتر و … ) و تحت فشار قرار دارد نیز بیشتر از سایر افراد در معرض خطر ابتلا به فتق دیسک گردن قرار دارند.

علائم بیرون زدگی دیسک گردن

• احساس درد در گردن
  • تشدید درد با حرکات گردن
  • محدود شدن دامنه حرکات گردن
  • اختلالات حسی بخصوص در اندام های فوقانی
  • انتشار درد به شانه ها ، دست ها و حتی انگشتان دست
  • بی حسی و گزگز کردن اندام ها فوقانی
  • گرفتگی عضلات در ناحیه گردن
  • خشکی و سفتی گردن
  • اختلالات حرکتی

• افزایش سن و آسیب پذیری دیسک ها
  • نشستن و ایستادن در وضعیت نادرست
  • قرار گرفتن گردن در وضعیت غیراستاندارد به مدت طولانی
  • حرکات شدید و ناگهانی گردن در اثر وارد شدن ضربه شدید به گردن
  • وارد شدن فشار های تکراری به گردن
  • کم تحرکی و نداشتن فعالیت بدنی کافی
  • تعذیه نامناسب

استفاده از داروهای ضددرد و ضد التهاب ، گرم کردن محل دردناک و استراحت دادن به گردن و اجتناب از حرکات شدید گردن به تسکین علائم ناشی از بیرون زدگی دیسک گردن در بیمار کمک می کند.

استفاده از گردن بندهای طبی با نظر متخصص و فیزیوتراپیست نیز می تواند با جلوگیری از حرکت بیش از حد گردن و محدود کردن دامنه حرکتی آن به تسکین علائم در بیمار کمک کند.

فیزیوتراپی گردن یکی از بهترین روش ها در کنترل علائم در بیماران مبتلا به دیسک گردن است که با مراجعه به کلینیک فیزیوتراپی مقدم ( فیزیوتراپی در ونک ) می توانید از آن بهره مند شوید.

فیزیوتراپیست برای کمک به بیمار مبتلا به بیرون زدگی از دیسک از متدها و مدالیته های مختلفی همچون لیزر پرتوان ، مگنت تراپی ، الکتروتراپی ، منوال تراپی و تمرینات ورزشی استفاده می کند.

لیزر پرتوان نقش موثری در تسریع فرایند های ترمیمی در بافت های مختلف بدن داشته و در تسکین سریع دردهایی که با سایر روش ها بهبود نیافته اند نیز موثر است.

تمرینات فیزیوتراپی علاوه بر کمک به بهبود دامنه حرکتی گردن و بهبود حرکات آن به تخفیف علائم بیمار نیز کمک می کند.

جراحی نیز به عنوان آخرین راهکار درمانی و تنها در صورتی که شرایط بیمار حاد باشد انجام می گیرد.

بهترین درمان دیسک گردن – فیزیوتراپی دیسک گردن – فیزیوتراپی در ونک – فیزیوتراپی در میرداماد