درد سیاتیک

درد سیاتیک عارضه ای است که با احساس کمردرد شدید و ناگهانی و انتشار درد به باسن، پشت ران و ساق پا و همچنین گزگز کردن اندام ها همراه است.

عصب سیاتیک بزرگترین عصب در بدن است که از ناحیه تحتانی ستون فقرات و از کنار دیسک های انتهایی کمر شروع شده و به سمت استخوان لگن و باسن و پشت ران و ساق پا می رود.

این عارضه زمانی رخ می دهد که عاملی سبب وارد شدن فشار بر عصب سیاتیک شود که در این بین فشار ناشی از بیرون زدگی دیسک کمر ، جابجایی مهره ها و یا اسپاسم عضلات در ناحیه ستون فقرات از مهم ترین این عوامل هستند.

درد ناشی از این آسیب معمولا در یک سمت بدن (کمر، باسن و ساق پا) احساس می شود و ممکن است بحدی شدید باشد که حتی فرد را خانه نشین کند.

درد سیاتیک در افراد پشت میز نشین، افرادی که ورزش های سنگینی انجام می دهند که فشار زیادی به ستون مهره ها وارد می کند و افرادی که به بیماری های ستون فقرات همچون بیرون زدگی دیسک کمر و تنگی کانال نخاعی مبتلا هستند بیشتر دیده می شود.

علائم درد سیاتیک

• احساس درد در کمر بخصوص قسمت های انتهایی کمر
  • تسکین درد با استراحت و تشدید آن با فعالیت و حتی نشست و برخاست
  • انتشار درد به اندام ها تحتانی (پشت باسن، ران، پایین ساق پا و پا)
  • گزگز کردن و بی حسی قسمت های پایین کمر و اندام های تحتانی

• بیرون زدگی دیسک کمر
  • شکستگی مهره ها
  • تنگی کانال نخاعی
  • آرتروز ستون فقرات
  • عفونت های ستون مهره ها
  • اختلالات مفصل ساکروایلیاک
  • عادات نادرستی حرکتی هنگام نشستن و راه رفتن
  • سرخوردگی مهره ها بر روی هم
  • اختلالات مربوط به عصب سیاتیک
  • اسپوندیلیت آنکیلوزان
  • التهاب مزمن در ستون فقرات
  • چاقی و اضافه وزن
  • تومور های نخاعی که موجب وارد شدن فشار به عصب سیاتیک می شوند.
  • بارداری و تغییرات بدن خانم باردار که با وارد شدن فشار بر عصب سیاتیک همراه است.

درمان درد سیاتیک نیازمند درمان عامل زمینه ای است.

خوشبختانه راهکارهای غیرجراحی از جمله فیزیوتراپی در اغلب مبتلایان به این عارضه می تواند شرایط فرد بیمار را بهبود بخشد.

استفاده از کمپرس گرم و سرد می تواند به تسکین درد بیمار کمک کند.

استفاده از بریس و کمربند طبی که می تواند تاثیر حمایتی از مهره ها داشته و از فشاری که به عصب سیاتیک وارد می شود بکاهد نیز در تسکین علائم سیاتیک موثر است.

استفاده از داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی در تخفیف علائم بیمار موثر است.

همانطور که گفته شد فیزیوتراپی به عنوان موثرترین راهکار در درمان سیاتیک شناخته می شود.

تکنیک های درمان دستی ، تمرینات ورزشی و لیزر پرتوان از موثرترین راهکارهای فیزیوتراپی سیاتیک هستند که توسط متخصص فیزیوتراپیست مورد استفاده قرار می گیرند.

تکنیک های درمان دستی با تنظیم ستون مهره ها در وضعیت مناسب نقش موثری در کاهش فشاری که به عصب سیاتیک وارد می شوند دارد.

تمرینات کششی و تقویتی با هدف بهبود و حفظ دامنه حرکتی ، کاهش مشکلات حرکتی ایجاد شده برای بیمار و تسکین درد توسط فیزیوتراپیست برای بیمار تنظیم می شوند.

در صورتی که روش های ذکر شده در بالا نتوانند شرایط فرد را بهبود بخشند جراحی به عنوان آخرین گزینه درمانی انجام خواهد گرفت.

فیزیوتراپی در ونک – فیزیوتراپی سیاتیک – فیزیوتراپی در گاندی – کلینیک فیزیوتراپی در غرب تهران