زانودرد و دلایل بروز آن

زانودرد

زانودرد یکی از شایع ترین اختلالات سیستم اسکلتی بدن انسان است که بیشتر افراد در طول زندگی خود آن را تجربه کرده اند.

فشاری که بر مفصل زانو حین حرکت وارد می شود این مفصل را در معرض خطر انواع آسیب ها قرار داده و ریسک آسیب پذیری آن را افزایش می دهد.

آسیب های مفصل زانو نیز از جمله شایع ترین آسیب های ورزشی هستند که در بین ورزشکاران بخصوص ورزشکاران رشته های پرتحرک همچون فوتبال رخ می دهند.

برای درمان زانودرد ابتدا باید عامل زمینه ای شناسایی و درمان بر اساس آن انجام بگیرد.

پزشک متخصص برای تشخیص علت زانودرد و شدت آن علاوه معاینه فیزیکی از روش های و تست های تشخیصی و روش های تصویربرداری پزشکی همچون رادیوگرافی یا سی تی اسکن بهره می برد.

دلایل زانودرد

آرتروز زانو

آرتروز زانو شایع ترین بیماری تخریبی مفاصل بدن است که به دلیل تخریب تدریجی غضروف مفصل زانو رخ می دهد ، از بین رفتن غضروف سبب سایش استخوان ها بر روی هم و بروز علائمی همچون درد و التهاب زانو می شود.

آرتروز اغلب در افراد میانسال و سالمند رخ می دهد و سبب بروز درد و مشکلات حرکتی در فرد می شود.

علت شیوع بالاتر آرتروز زانو نسبت به سایر مفاصل وارد آمدن فشار ناشی از وزن بر زانو و تحرک بالای این مفصل است.

فیزیوتراپی و تمرینات ورزشی اگرچه نمی توانند سبب درمان قطعی زانودرد شوند اما کمک زیادی به تخفیف علائم و جلوگیری از پیشرفت بیماری می کنند.

پارگی مینیسک زانو

منیسک ها سبب پایداری مفصل زانو شده و چرخش خارجی و داخلی مفصل زانو و نیز خم و باز شدن آن را محدود می کنند.

مینیسک مفصل زانو وظیفه جذب شوک های وارده به مفصل زانو و لغزنده کردن مفصل زانو را نیز به عهده دارند.

پارگی مینیسک زانو اغلب در افراد ورزشکار و پرتحرک رخ داده و سبب زانودرد و بی ثباتی مفصل زانو می شود.

پارگی رباط صلیبی زانو

پارگی رباط صلیبی زانو از جمله آسیب های شدید و جدی و در عین حال شایع زانو در افراد ورزشکار است که سبب ناتوانی در حرکت دادن طبیعی زانو و راه رفتن بطور طبیعی می شود.

فیزیوتراپی قبل و پس از جراحی ترمیم پارگی رباط صلیبی زانو امری ضروری است.

سایر دلایل

• آرتریت روماتوئید
  • سندرم درد کشککی_رانی
  • عفونت‌ مفصل زانو