پارگی مینیسک زانو

پارگی مینیسک زانو یکی از شایع ترین آسیب های زانو است که معمولا در افراد ورزشکار رخ می دهد و سبب بروز درد ، التهاب و همچنین مشکلات حرکتی برای فرد آسیب دیده می شود.

مینیسک ها بافتی غضروفی هستند که به عنوان ضربه‌گیر عمل کرده و در جذب فشارهای وارده به زانو و جلوگیری از آسیب دیدگی زانو نقش دارند.

چرخش شدید و ناگهانی زانو در حین دویدن و یا توقف ناگهانی حین دویدن از مهم ترین عواملی هستند که ریسک بروز این آسیب را به همراه دارند.

وارد شدن ضربه شدید به زانو نیز می تواند در بروز این آسیب ورزشی شایع نقش داشته باشد.

درد ، ناپایداری زانو و اختلال در عملکرد حرکتی زانو از مهم ترین علائم و عوارضی هستند که پس از پارگی مینیسک زانو در فرد آسیب دیده رخ می دهند.

پارگی مینیسک ممکن است با جدا شدن تکه ای از غضروف نیز همراه باشد که منجر به قفل شدن زانو و ناتوانی در حرکت دادن آن می شود.

علائم پارگی مینیسک زانو

• احساس درد شدید در زانو حین آسیب دیدگی
  • التهاب و تورم زانو
  • حساسیت زانو به لمس و فشار
  • احساس خالی کردن زانو
  • ناتوانی در خم و راست کردن زانو
  • شنیده شدن صدا از زانو حین پاره شدن مینیسک
  • ناپایداری زانو
  • تشدید درد با حرکت دادن زانو
  • محدود شدن دامنه حرکات زانو

• پیچ خوردن پا زانو
  • وارد شدن ضربه شدید به زانو
  • توقف و یا تغییر جهت ناگهانی در حین دویدن
  • فعالیت سنگین و بیش از حد و یا حتی اضافه وزن که موجب وارد شدن فشار بیش از حد به زانو می شوند.
  • انجام ورزش های پرشی

پزشک برای تشخیص دقیق این آسیب علاوه بر معاینه فیزیکی از روش های تشخیصی همچون تصویربرداری اشعه ایکس و ام آر آی بهره می برد.

توقف کاملا فعالیت های ورزشی در زمان بروز آسیب برای جلوگیری از پیشرفت آسیب دیدگی ضروری است.

استراحت دادن به زانو تا زمان بهبودی کامل و اجتناب از انجام فعالیت های سنگین ورزشی بدون نظر فیزیوتراپیست تا زمان بهبودی کامل ضروری است.

استفاده از عصا یا چوب زیر بغل هنگام راه رفتن برای کتاهش فشار وارده بر زانوی آسیب دیده نیز نقش بسزایی در تخفیف علائم بیماری دارد.

استفاده از زانوبندهای طبی نیز سبب محدود شدن حرکات زانو و فراهم سازی فرصت ترمیم و بازسازی مینیسک آسیب دیده می شود.

فیزیوتراپی زانو نقش موثری در بازیابی توانایی های حرکتی زانو و تقویت زانو دارد و فرایند بهبودی را سرعت می بخشد.

فیزیوتراپی حتی در صورت نیاز به انجام جراحی قبل و پس از جراحی برای کمک به فرایند بهبودی و کاهش عوراض ناشی از آسیب دیدگی و جراحی بسیار موثر است.

تمرینات کششی سبب افزایش دامنه حرکتی زانو و تمرینات تقویتی با تقویت عضلات چهار سر ران احتمال آسیب دیدگی مجدد را به حداقل می رساند.

فیزیوتراپی ورزشی همچنین در بازگشت سریع تر فرد ورزشکار به میادین ورزشی بسیار موثر است.

فیزیوتراپیست برای کمک به افراد آسیب دیده علاوه بر تمرینات ورزشی از تکنیک های درمان دستی و ماساژ ، تیپینگ و همچنین تحریک الکتریکی بهره می برد.

فیزیوتراپی در ونک – فیزیوتراپی در ملاصدرا – فیزیوتراپی در گاندی – فیزیوتراپی خوب در غرب تهران – فیزیوتراپی ورزشی